Welke Ford motor voor de Taunus ?

Het doel is om een sportieve Taunus te bouwen. Dat is ook het uitgangspunt van de motor keuze. Origineel zit er een Ford 2.3 LIMA 4 cilinder van ongeveer 100pk in. Het is geen optie om zo’n blok er terug in te zetten, omdat er al teveel veranderd is en ik liever het geluid van een 6 cilinder hoor.
Het Lima blok heb ik vervangen voor een Ford 2.8i V6 uit een Granada. Helaas was deze motor versleten. Dus moest ik weer op zoek naar een andere motor. Het voordeel is dat je bij Ford verschillende keuzes heb.

De originele 2.3 LIMA 4 cilinder
De originele 2.3 LIMA 4 cilinder

Een 2.8i V6 heeft 150pk. Dat is ruim voldoende voor een sportieve Taunus, maar het probleem is dan de ruimte onder de motorkap. Dan moet ik ook één en ander aan de airco veranderen en die wil ik graag origineel houden. Die keuze valt dus af.

Een 2.9 Cosworth BOA dan? Dan heb je ongeveer 200pk! Ik heb een Taunus TC3 gehad met zo’n motor en dat ging als een speer.
Het nadeel is dat de motor te breed is. Je moet dan al de chassisbalk aanpassen en heb ik ook geen ruimte meer voor de airco pomp. Verder zijn de onderdelen steeds schaarser aan het worden. Daarnaast hoeft het ook geen raceauto te worden. Dus de BOA valt ook af.

Minn oude Taunus met 2.9 24V Cosworth motor
Minn oude Taunus met 2.9 24V Cosworth motor

Een andere optie is een 2.3 V6. Dan kom je uit op 114pk. Maar met de automaat er aan vast, houd je er een stuk minder over. Dat is voldoende om relaxed met de Taunus te cruisen, maar sportiviteit is ver te zoeken.

Als we de middenweg tussen de 2.3 en 2.8i nemen, dan komen we uit op een 2.8 V6 met carburateur. Deze heeft standaard 135pk. Voldoende om een sportive coupe te bouwen en dan ik hoef ook geen grote aanpassingen aan de Taunus te maken.

In 2004 kon ik een 2.8i uit een Sierra kopen met een goede 130.000km. Verder ben ik ook op zoek gegaan naar de nodige onderdelen om deze motor om te bouwen naar carburateur. Zo heb ik een inlaatspruitstuk gekocht, een nieuwe carburateur en aluminium kleppendeksels.

De uitgebouwde 2.8i V6 uit de Ford Scorpio donor
De uitgebouwde 2.8i V6 uit de Ford Scorpio donor

In 2012 stond er opeens een advertentie op Marktplaats van een 2.8i uit een Scorpio van 1986 met 88.000km. Dat was een beter keuze dan de 2.8i uit de Sierra, welke ik had staan. De motor heeft af fabriek al aluminium kleppendeksels, maar ook geharde klepzetels. Hierdoor kan er dus goed op EURO95 gereden worden. Daarnaast had de motor veel minder gelopen en de prijs was ook erg gunstig.

De 2.8i V6 met A4LD automaat uit de Ford Scorpio
De 2.8i V6 met A4LD automaat uit de Ford Scorpio

De A4LD automaat van de Scorpio zat er ook nog aanvast. Ik wist toen nog niet dat deze ook met een kleine aanpassing onder de Taunus gezet kon worden. Daar kwam ik later achter toen ik bij een ander Taunus liefhebber was. Deze had zo’n bak onder zijn Taunus gezet. Voordeel van deze bak is dat deze 4-traps is en een lock-up heeft. Door de 4e versnelling maakt de Taunus straks veel minder toeren op de snelweg wat het comfort erg ten goede komt. Inmiddels is deze A4LD bak pas gemaakt en ben ik erg in mijn sas met deze keuze.

Geef een reactie