Ombouw 2.8i V6 naar 2.8 Carburateur

In deze blog wordt de ombouw beschreven van de injectie motor naar carburateur motor. De donor motor is een 2.8i uit een Ford Scorpio 2.8i Ghia 1986. Voordeel van deze motor is dat deze nog niet veel had gelopen en dat deze al geharde klepzetels heeft. Daarnaast zitten er de mooie aluminium klepdeksels op.

De 2.8i V6 met A4LD automaat uit de Ford Scorpio
De 2.8i V6 met A4LD automaat uit de Ford Scorpio

Wil je de 2.8i motor uit een Scorpio ombouwen naar carburateur, dan moet ook de distributiedeksel vervangen worden door één van een oudere 2.8 V6. Het thermostaathuis en de aansluitingen zijn anders. Dit was mij al eens verteld en daarom heb ik een sloop onderblok voor onderdelen gekocht en deze helemaal gestript.

De benodigde onderdelen voor de ombouw van een 2.8i uit een Scorpio zijn:

  • Carburateur
  • Inlaatspruitstuk
  • Vacumstuk (tussen carb. en inlaatspruitstuk)
  • Luchtfilter met luchtfilterhuis
  • Ontstekingsdistrbuteur
  • Distributiedeksel oude 2.8i V6
  • Thermostaathuis
  • Koelwateruitlaat op inlaatspruitstuk

De carburateur en onstekingsdistributeur zijn nieuw. De andere onderdelen zijn opgeknapt. Alles bij elkaar ziet het er prachtig uit.

De complete 2.8 V6, klaar voor inbouw
De complete 2.8 V6, klaar voor inbouw

Een standaard 2.8 carburateur heeft 135pk. Om het vermogen nog wat te verhogen heb ik er voor gekozen om een open luchtfilter van K&N te en spaghetti-uitlaatspruitstukken te monteren. De 2.8i motoren hebben standaard een iets scherpere nokkenas dan een 2.8 carburateur uitvoering. Alles bij elkaar opgeteld verwacht ik dat het vermogen ergens tussen de 145 en 150pk uitkomt. Dit is ruim voldoende voor een sportieve Taunus.

De omgebouwde 2.8 V6 Carburateur met A4LD automaat
De omgebouwde 2.8 V6 Carburateur met A4LD automaat

De ombouw van de motor is grotendeels uitgevoerd. Ook de dynamo, airco-pomp en stuurbekrachtigingspomp zitten er al op. De A4LD automaat is ook al pas gemaakt. Daar schrijf ik ook nog een blog over.

De 2.8 V6 motor pas klaar!
De 2.8 V6 motor pas klaar!

De motor is ook al pas gemaakt voor in de Taunus. Omdat het er extra poelie´s voor de aircopomp noodzakelijk zijn past past de standaard ventilator met viscokoppeling niet meer. Deze wordt vervangen door een zelfdenkende Kenlowe ventilator met 2 snelheden. De inschakeltemperatuur is hierbij in te stellen. Ook zit er een mogelijkheid op om de ventilator in te schakelen als de airco aan wordt gezet.

Kenlowe ventilator met regelunit en bevestigingsmateriaal
Kenlowe ventilator met regelunit en bevestigingsmateriaal

Geef een reactie