Ombouw van C3 naar A4LD automaat

Om de Taunus comfortabeler en zuiniger te maken wordt de 3-traps C3 automaat vervangen door de 4-traps A4LD automaat van de Ford Scorpio. De A4LD automaat is een doorontwikkeling van de C3 automaat. Er is een extra versnelling en een lock-up aan toegevoegd.
De extra versnelling zorgt ervoor dat bij hogere snelheden de auto minder toeren maakt en dus zuiniger is. De taak van de lock-up is dat bij een constante snelheid (of trage acceleratie) de koppelomvormer ge-locked wordt. De koppelomvormer slipt dan niet meer, waardoor er geen vermogensverlies optreed. Een C3 automaat kan tot wel 20% vermogen verliezen aan de koppelomvormer.

De A4LD automaat gekoppeld aan het V6 motorblok
De A4LD automaat gekoppeld aan het V6 motorblok

Bij het passen van de motor met A4LD automaat bleek dat de motor achterover kwam te liggen, doordat de originele baksteunen in de weg zaten. Hierdoor zou de aandrijflijn niet recht worden, maar zou er een knik in komen. Op zich is dat geen probleem, maar een mooie oplossing is dat niet. Voor een rechte aandrijflijn moet de bak aan de achterkant 4cm omhoog.
De originele baksteun moet ook aangepast worden, omdat de A4LD automaat is langer dan de C3 automaat. Daardoor zit de bevestiging aan de automaatbak ook verder naar achteren.
Om bovenstaande problemen op te lossen zijn de originele baksteunen verwijderd, aangepast en naar achteren verplaatst. Hierdoor kan er ook een originele Ford baksteun gebruikt worden. Om meer ruimte voor de uitlaat over te laten is de baksteun van een Granada automaat gebruikt. De baksteun van een Taunus is recht en de steun van de Granada gebogen.

Nieuwe steunen voor de A4LD automaat
Nieuwe steunen voor de A4LD automaat met Granada baksteun

Om dat de A4LD automaat langer is moet het voorste gedeelte van de aandrijfas ingekort worden. Er is voor gekozen om het voorste gedeelte van een Scorpio as te gebruiken. Voordeel is dat de guibo koppeling van een Scorpio gebruikt kan worden. Deze is sterker dan van een Taunus.

De Scorpio as met sterkere guibo koppeling moet 93mm ingekort worden
De Scorpio as met sterkere guibo koppeling moet 93mm ingekort worden

De uitdagingen die we nu nog hebben zijn de kickdown en de lock-up. De kickdown van een Scorpio wordt elektrisch bedient. Van een Taunus wordt de kickdown d.m.v een kabel bediend. Een Taunus kickdown kabel is te kort. Daarom wordt een kabel van een Granada gebruikt.
De bedieningshandel van de kickdown op de C3 bak moet ook overgezet worden naar de C3, omdat de Scorpio een andere aansluiting heeft.

Een  oplossing voor de lock-up heb ik nog niet. Dit kan eventueel met een schakelaar in de auto maar dat is geen mooie oplossing. Hiervoor moet ik nog wat bedenken. Als iemand hier een tip voor heeft, dan houd ik mij aanbevolen.

De nieuwe baksteunen aan de Taunus
De nieuwe baksteunen aan de Taunus

 

Geef een reactie